top of page

Cum se strică piața de training din România


Piața de training din România este o Cenușăreasă împiedicată care vrea să alerge ca Dina Asher-Smith cu un singur pantof în cursa de 200m. Nu este așa de la sine, ci a devenit așa pentru că în piață au apărut în ultimii 10 ani și cu precădere în ultimii 2 ani, traineri, facilitatori, coachi, mentori, consilieri de dezoltare personală și alții care efectiv nu contribuie la extinderea organică și profesională a pieței, ci o strică în fiecare zi. De ce spun asta? Pentru că nu încep această meserie cu pregătirea, determinarea și pasiunea suficientă. Citatul ''Cash is king'' se potrivește perfect aici. Pe lângă acest aspect, încrederea oamenilor în training începe să scadă semnificativ (voi dezvolta subiectul în articolul viitor), iar în zona administrativă și de reglementare a pieței, problemele apar și ele într-un ritm accelerat.


Tendința de pervertire a acestei piețe este una normală (poate suna absurd ce spun) mai ales într-o țară cu pedigreeul cultural și economic al României - cam așa se întâmplă cu toate piețele tinere când mulți actori încep să simtă mirosul de sânge proaspăt și oportunitatea - însă cei care pot contracara acest trend negativ sunt profesioniștii din domeniu printr-o coagulare a energiilor lor și sancționare ori de câte ori este nevoie a derapajelor.


Ok, ok, și de ce ar fi important acest lucru?


Pentru că exact ca în multe alte industrii, încrederea oamenilor în industria respectivă și a practicienilor din interiorul industriei unii în ceilalți și în piața respectivă trasează conturul și perspectivele de progres.


O clasificare a peței de training din România din ultii 30 de ani ar arăta cam așa, în opinia mea:


I. Începuturile 1990-2000: când piața de training, foarte nișată ce-i drept, s-a dezvoltat în tandem cu primele companii multinaționale care au venit în România după Revoluție. Nevoile de dezvoltare au fost inițial identificate în rândul angajaților din corporații.


II. Extinderea 2001-2010: premisele de dezvoltare într-un nou mileniu și cele de aderare la UE au făcut ca în capetele multor antreprenori să se aprindă un beculeț, ceea ce a dus la deschiderea mai multor firme de dimensiuni mici și mijlocii în aceast interval.


a. Tatonarea (2001-2007) - aceștia au fost încă anii de testare pentru multe firme care începeau cumva să crească în umbra actorilor mari din piața de training românească care se bucura de un deceniu de existență.


b. Trendul se confirmă (2007-2010) - intrarea în UE venită la pachet cu fondurile europene a reprezentat boost-ul și confirmarea de care aveau nevoie foarte mulți actori din piața încă necoaptă pentru a călca accelerația. La întrebarea Să intrăm all-in sau cu jumătate de măsură s-a găsit, în sfârșit, răspunsul.


III. Înflorirea-pervertirea 2011-2020 - masificarea trainingului și targetarea unor grupuri-țintă mult mai diverse, alături de aviditatea de cunoaștere a oamenilor a dus la boom-ul acestei industrii. Căutarea constantă de volume și livrarea de training în masă (cât mai mult, cât mai rapid și de o calitate discutabilă) a dus însă la pierderea încerederii oamenilor în procesul de training.


Persepctivele pe care le identific în următorii 10 ani sunt:


IV. Testările și incertitudinile noilor modele 2021-2025 - piața de training are nevoie de o reașezare iar pentru asta e nevoie de o curățenie de primăvară. Va fi vorba mai mult de o auto-curățare pentru că foarte mulți își vor da seama că nemaifiind rost de easy money aici, se vor reprofila spre alte industrii ușoare. Cei pasionați care vor alege să rămână se vor da peste cap pentru a inova pentru că la cât de leneș e peisajul la ora actuală, așa ceva e imperios.


V. Disrupția și stabilizarea 2026-2030 - training 2.0 sau The New Wave se va numi piața emergentă de training care va căuta să se racordeze mai mult la trendurile internaționale și la nevoile locale de dezvoltare. Noile modele se vor eficientiza și va apărea un nou trib de traineri care să îmbine nevoia și dorința, generalul și specificul (ex. poate un Mindvalley românesc).


Toate aceste transformări vor apărea în paralel cu schimbările macro care au loc deja în educație, piața muncii, revoluția tehnologică, digitalizare etc.

26 afișări0 comentarii

Postări recente

Afișează-le pe toate

Comments


Post: Blog2_Post
bottom of page